Logo jannez
Meny
  • Start
  • Sveriges populäraste dansband
    • Varför är dansband så populära i Sverige?
    • Melodifestivalen och dansband – en långvarig kärlekshistoria
  • Mest spelade dansbandslåtarna
    • Radiodominans – dansbandens framgångar på Svensktoppen
  • Svenska dansband
    • Dansbandsmusikens ursprung
    • Dansbandens storhetstid
    • Dansbandsveckan i Malung
    • Varför har dansband ofta så roliga namn?
  • Om
  • Kontakt
Meny
schytts

Schytts: En resa genom svensk dansbandsmusik

Publicerat den 11 september 202418 september 2024 av Janne Roberzon

Introduktion till Schytts

Schytts är ett ikoniskt dansband från Göteborg som sedan sin bildning under andra halvan av 1962 har blivit en av de mest älskade och igenkända akterna inom svensk dansbandsmusik. Med sina rötter initialt under namnet Public Killers, gjorde bandet en snabb namnändring till Schytts, en hyllning till deras trummis Yngve Schytt. Denna tidiga anpassning markerade början på en lång och framgångsrik karriär inom den svenska musikscenen.

Bandets historiska resa

Från Public Killers till Schytts

Schytts unika början som Public Killers till namnbytet till Schytts återspeglar bandets anpassningsförmåga och vision. Namnbytet var inte bara en praktisk åtgärd utan också ett steg mot att forma bandets identitet. Från 1963 och framåt, började Schytts sin resa genom att uppträda i folkparkerna, vilket lade grunden för deras framtid inom dansbandsmusiken.

Genombrottet med ”Aj, aj, aj (det bultar och det bankar)”

1973 blev ett banbrytande år för Schytts när de släppte låten ”Aj, aj, aj (det bultar och det bankar)”, vilken blev en stor hit och bidrog till bandets nationella genombrott. Med Christer ”Tarzan” Oxenryd som sångare, fångade Schytts hjärtan över hela Sverige, och låten är än idag en klassiker på dansbandsscenen.

Musikalisk utveckling och stil

Genom åren har Schytts kontinuerligt utvecklat sin musikaliska stil och repertoar, från klassiska dansbandsnummer till mer samtida hits. Denna mångsidighet har möjliggjort för bandet att förbli relevanta och uppskattade av både gamla och nya generationer av dansbandsentusiaster.

Bandmedlemmar och deras bidrag

Schytts har sett många talangfulla musiker komma och gå genom åren, med varje medlem som bidrar med sin unika talang och passion till bandets framgång. Det är denna sammanhållning och musikaliska mångfald som har varit en av de största drivkrafterna bakom bandets långvariga närvaro på den svenska musikscenen.

Framtiden för Schytts

Med ett arv som sträcker sig över flera decennier, ser framtiden ljus ut för Schytts. Bandets engagemang för att underhålla och glädja sin publik, kombinerat med deras anpassningsbara musikaliska stil, lovar gott för fortsatta framgångar och uppträdanden.

Sammanfattning

Schytts framstår som ett strålande exempel på svensk dansbandsmusiks hållbarhet och förmåga att anpassa sig över tiden. Från deras tidiga dagar som Public Killers till deras stora genombrott med ”Aj, aj, aj (det bultar och det bankar)”, har Schytts bidragit till att forma och berika den svenska dansbandskulturen. Med ett engagemang för musik och underhållning fortsätter Schytts att vara en central del av den svenska dansbandsscenen, älskad av fans genom generationer.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Svenska dansband

  • Keith Almgrens orkester: Ett unikt dansbandsprojekt
  • Jupiters: En tidig stjärna på svensk dansbandshimmel
  • Joyride: En resa genom svensk dansbandsmusik
  • Jan Öjlers: En Svensktoppsstjärna från dansbandseran
  • Hjärter fem: Ett kapitel i svensk dansbandshistoria
  • Hjältarna: En kort men framgångsrik era inom svensk dansbandsmusik
  • Hans Rytterströms: Ett minnesvärt kapitel i svensk dansbandsmusik
  • Göran Lindbergs orkester: En period av musikalisk förnyelse
  • Gamblers: En epok inom svensk dansbandsmusik
  • Frida & dansbandet: Ett musikäventyr från Eskilstuna

Senaste kommentarer

  • Peter Eliasson om Bortalaget: En svensk dansbandskvartett från Äppelbo
  • Hans Finnanger om Lena Pålssons orkester: Ett unikt dansbandsprojekt
  • Anders Eliasson om Contrazt: En resa genom svensk dansbandskultur
  • Anders Eliasson om Contrazt: En resa genom svensk dansbandskultur
  • Anders Eliasson om Contrazt: En resa genom svensk dansbandskultur
Copyright © jannez.nu